جایگاه رئالیسم و ابزارگرایی در روششناسی علم اقتصاد
نویسندگان
چکیده مقاله:
چکیده رئالیسم علمی هدف تحقیق علمی را کشف حقیقت میداند؛ در مقابل، ابزارگرایینظریهها را صرفاً ابزارهایی مفید میداند که برای نظم بخشیدن به دادهها و پیشبینی ساخته شدهاند. مهمترین چالش این دو، نزاع بر سر هویتهای مشاهدهناپذیری است که نظریهها جعل کردهاند. به نظر رئالیستهای علمی، این هویتها واقعاً وجود دارند و همان گونه عمل میکنند که نظریههای جعلکنندهی آنها میگویند؛ اما از نظر ابزارگرایان، اظهار نظرهای دانشمندان در مورد هویتهای مشاهدهناپذیر را نمیتوان صادق یا کاذب دانست. در علم اقتصاد نیز مباحث ابزارگرایی و رئالیسم جریان دارند؛ اما بر خلاف فلسفهی علم، رویکردها مقابل یکدیگر نبوده، به دورههای زمانی متفاوتی تعلق دارند؛ همچنین ابزارگرایی و رئالیسم اقتصاد متفاوت از ابزارگرایی و رئالیسم علمی در فلسفهی علم هستند. رئالیسم علمی، بر خلاف ابزارگرایی، تا دهههای اخیر، جایی در روششناسی علم اقتصاد نداشت. از حدود دو دههی پیش، دو برنامهی رئالیستی متفاوت با نوشتههای دو پرچمدار اصلی آن، اوسکالی ماکی و تونی لاسْن، وارد ادبیات روششناسی اقتصاد شدند. در این مقاله چالشهای موجود در این زمینه بررسی میشود.
منابع مشابه
جایگاه رئالیسم و ابزارگرایی در روش شناسی علم اقتصاد
چکیده رئالیسم علمی هدف تحقیق علمی را کشف حقیقت می داند؛ در مقابل، ابزارگرایینظریه ها را صرفاً ابزارهایی مفید می داند که برای نظم بخشیدن به داده ها و پیش بینی ساخته شده اند. مهم ترین چالش این دو، نزاع بر سر هویت های مشاهده ناپذیری است که نظریه ها جعل کرده اند. به نظر رئالیست های علمی، این هویت ها واقعاً وجود دارند و همان گونه عمل می کنند که نظریه های جعل کننده ی آنها می گویند؛ اما از نظر ابزارگرا...
متن کاملعلم اقتصاد و اقتصاد اسلامی
در اواسط قرن نوزدهم در غرب دیدگاه عمومی از «فلسفه علم» عبارت بود از استدلال منطقی از حقایق مشهود و تعمیم آنها. ارزیابی دوبارۀ دیدگاه مزبور در اوایل قرن بیستم، «فرضیۀ روش قیاس مبنی بر استدلال علمی» را مورد توجه قرار داد. در متدولوژی علم عصر جدید « تز ابطال پذیری» نقش مهمی ایفا نمود و بدنسان، علم آن بخش از قضیۀ تلفیقی دربارۀ دنیای واقعی تلقی شده است که الاصول بتواند به وسیلۀ مشاهدات تجربی ابطال گ...
متن کاملاز رئالیسم انتقادی تا علم دینی بررسی و نقد آرای عماد افروغ در باب علم دینی
خود مقدمتاً رویکرد رئالیسم انتقادی را رویکرد هماهنگتری مییابد و متعاقباً میکوشد با ترکیب حکمت صدرایی با رئالیسم انتقادی و اتخاذ رویکرد معرفت طولی و هماهنگ و افزودن منابع معرفت وحی و شهود به منابع رئالیسم انتقادی، راهی به سوی علم دینی بیابد. کاری که خود وی هم اقرار دارد که همچنان پروژهای ناتمام است. وی با تأیید رویکرد جامعهشناختی درونگرایانه و پذیرش تأثیر جامعه در محتوای علم، در عین اصرا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 15 شماره 58
صفحات 33- 62
تاریخ انتشار 2009-04-16
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023